Followers

Wednesday, August 26, 2009

ANTARA HAK ASASI MANUSIA DAN HAK ALLAH

Mosque officials get power of arrest Move for religious police draws flak

Malik Imtiaz Sarwar, a leading human rights lawyer and activist, questioned the legal basis of Hassan's move.

“Enforcement powers are given by the legislature and the legislature only. There should be some law allowing for what he proposes and if there is no such law, he can't do so,” Malik said.

And as far as he knew, there was no such law. “But I may be wrong. The empowering of the mosque committees has not been done before. For enforcement purposes, usually, the police will be present along with officers of the religious authorities,” he added.

Lawyer Haris Ibrahim was more vocal in criticising the move by Hassan, saying even Muslims were not behind this ruling.

“If Hassan plans to push this through, I would think Pakatan Rakyat’s prospects of taking over the Federal government in the next election will get dimmer and dimmer,” said Haris when asked whether this could be seen as a national policy, if one day Pakatan Rakyat took over the Federal government as it had been planning to do.

Haris said Hassan’s move could be seen as an abandonment of a blueprint that had been agreed upon by Pas “which is not to form a Muslim State”.

“(It is) somewhat breaking a consensus that was reached when they formed Pakatan Rakyat.” [RUJUK]

Pakatan PAS DAP adalah pakatan yang sia-sia dan tidak akan ke mana dalam usaha menubuhkan negara Islam dan mendaulat hukum ALLAH. Cadangan Hassan Ali memberi kuasa kepada jawatankuasa Masjid untuk menangkap orang Islam yang minum arak mendapat tentangan dari sahabat-sahabatnya sendiri.

Suatu hari nanti kita akan lihat cadangan ini ditarik balik kerana campur tangan DAP. Satu lagi usaha sia-sia dari PAS. Bersetongkol dengan kafir harbi tidak akan bawa ke mana-mana dan berkemungkinan berakhir dengan pengkhianatan.

"Kebenaran pasti datang" satu slogan retorik tetapi kosong. Jika PAS istiqamah dan yakin kebenaran pasti datang ia sepatutnya meneruskan perjuangan tanpa DAP atau berusaha menjadi parti dominon, dan waktu itulah PAS akan berjaya dalam misinya.

Perpecahan sesama umat Islam tidak akan membawa sebarang kejayaan. Usaha menanam kebencian sesama Islam harus dihentikan dan ditukarkan kepada seruan persaudaraan dan berkasih sayang.

Kebenaran tak akan datang bersama DAP!

6 comments:

orangkampung said...

Saya minta Datuk Seri Najib kuatkuasakan ISA..Ini untuk menyelamatkan negara Malaysia.. Bertindaklah seperti Tun Mahathir dan bukan cara Pak Lah.

Kumpulkan kekuatan Datuk Seri..Kita mahukan demokrasi terpimpin bukan demokrasi yang akan membawa bencana kepada negara yang tercinta ni..

Langkah pendekar harus dibuka segera Datuk Seri sebelum keadaan tidak dapat dikawal lagi...

Tangkap mereka yang boleh menimbulkan kekacauan di dalam nagara ini.

Pokemon said...

Salam tuan rumah.

Kebenaran memang tak mai bersama DAP.

Kebenaran belum tentu jugak mai bersama BN.

Kebenaran pun tak mai bersama Pas dan PKR.

Kih kih kihhhh...

Kebenaran hanya mai bersama Islam. Jika islam dibelakangkan, setan yang mai dulu.

Tu yang melayu dok tungging la ni.

Kih kih kihhhh....

YANG GAMBI said...

Salam, kita bukan tak nampak, dulu Hasan Ali bengis sekali desak Ronnie di pecat, bila kena yamseng segelas lintuk kepala..... ni pun macam tu juga tengok ajelah.

Macam mana puak-puak ni nak berniaga untung kalau Hasan teruskan juga penguatkuasan ini, cuba fikir : berapa ramai orang Islam (perempaun muda) kerja kat bar-bar, salon, nightclub, pusat-pusat karaoke yang kerjanya menghidangkan minuman keras pad pelanggan..... ini Hasan kena fikir dulu, kena benteras dulu...

Dee said...

Saudara. .

Seperkara yg menarik perhatian dlm kenyataan saudara Hassan tuh. .bahawa Pas ini sebenarnya telah menandatangani satu perjanjian dlm pembentukan PR bahawasanya PAS telah bersetujuh untuk tidak menubuhkan negara Islam. PAS semcm dah dicengkam lehernya oleh Dap...dah tak boleh gerak lagi dah selagi PAS masih dlm PR. ."Langkah Mayat aku dulu" patut lah "Kapal Sink" bersilat rupanya PAS dah dlm genggaman. .

kehulu kehilir Pemimpin PAS berceramah konon nak belah agama dgn penubuhan negara islam rupanya retorik belaka. . .
Kesian penyokong2 PAS kena tipu hidup2. Lawak memang lawak. .rasa nak tergelak lah nie. .

Pak Nik. .elok tanggalkan saja lah serban tuh.

p/s: kpd empunya blog. .junah? Selamat berpuasa dan kalau boleh edarkan posting ini biar puak2 bingai tuh fhm sikit. .

YANG GAMBI said...

Salam,

Hasan akan sekali menghadapi kegagalan, bagaimana dia cuba menyingkirkan Ronnie dari exco kerajaan Selangor.......

Junah said...

Salam brothers,

Dee, you hit the nail on the head! that's why i highlighted it for.

Popular Posts 30

Blog Archive