Followers

Sunday, September 6, 2009

DAP HALANG PENIAGA KECIL MELAYU

jeffrydamien09

MPPP cuba halau peniaga

"Kami berniaga di sini sejak 1985. Perniagaan kami di sini tiada masalah sehinggalah kerajaan negeri pakatan pembangkang ambil alih pada tahun 2008.

"Tahun ini mereka tidak memberi kami lesen untuk berniaga. Kalau tak berniaga, macam mana kami nak cari makan. Kami cuma berniaga kecil-kecilan seperti baju Melayu dan baju kurung.

"Kami ada juga meminta Timbalan Ketua Menteri I, Mansor Othman dan salah seorang pemimpin negeri, Abdul Malik Kassim melihat mengenai perkara ini tetapi sehingga kini tidak mendapat jawapan," katanya. [RUJUK]


Berang bila dilarang berniaga

Bagaimanapun, tradisi selama 24 tahun itu terhenti apabila MPPP menghentikan pengeluaran lesen atas alasan Bazar Ramadan di situ mengganggu kelancaran lalu lintas. [RUJUK]

Ahli MPPP DAP dibaling selipar

Selipar itu mengenai bahagian belakang Lim yang ketika itu bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Komtar, Ng Wei Aik memberi penjelasan berhubung larangan MPPP menghalang peniaga daripada berniaga di kaki lima di depan Pasar Raya Mydin, Jalan Penang.

Peniaga berkenaan membaling selipar itu selepas tidak berpuas hati dan marah dengan penjelasan Ng bahawa larangan itu dibuat atas beberapa sebab antaranya laluan pejalan kaki itu sempit.

Selain itu, Ng mendakwa larangan itu dibuat selepas menerima laporan daripada peniaga bazar mengenai tindakan menyewakan lesen kepada rakyat asing selain kesesakan teruk. [RUJUK]

****

Uthayakumar pernah berkata Lim G Eng tidak peduli akan bangsa lain jika perkara yang sama berlaku kepada bangsanya dia akan bermati-matian berusaha menyelesaikannya.

DEB dihapuskan, Melayu dilarang pula berniaga. Alasan penghapusan DEB sebab kroni alasan tak bagi Melayu berniaga pula kesesakan, ruang pejalan kaki yang sempit dan salah guna lesen perniagaan. 24 tahun baru timbul isu ini?

Siapalah yang buat report ke atas peniaga Melayu ini? Siapa yang sakit hati orang Melayu berniaga sebulan setahun ini? Betulkah sesak sebulan ini sedangkan Penang memang bandar yang sesak sepanjang tahun. Penang peniaga kecil kena halang, di jalan TAR kena ganggu Melayu sendiri buat rusuhan di situ, takut nak buat di petaling street. Inilah nasib orang Melayu, jadi kaya orang cakap kroni nak meniaga diganggu.

Pakatan Rakyat? Kenapa tidak mendahulukan rakyat dalam setiap perbuatan dan tindakan? Kenapa tidak sediakan tempat baru untuk orang Melayu berniaga jika tiba-tiba tempat biasa yang 24 tahun dulu tidak sesak sekarang sesak.

Lepas ini apa isunya? Selipar atau nasib peniaga kecil Melayu? Orang India Kg Buah Pala di Penang dah kena getah, kini orang Melayu pula, bagaimana pula orang Cina? Rasanya takkan kena kot.

Kenapa orang Melayu tak mahu bersatu bila Islam dihina dan nasib bangsa dipertikaikan? Sammy Vellu memihak kepada hindu dalam isu kuil di Selangor, tapi Tuan Guru Nik Aziz kata tak apa DAP hina Islam.

Kenapa?

6 comments:

YANG GAMBI said...

Salam, tangan-tangan orang Melayu yang memberi kemenangan kepada mereka harus dipertanggungjawabkan........

CCZ said...

Cuba tanya Nik Ajis tu..betul ke Islam no 1 dalam hatinya? Kalau betul takkan dengan kuasa, Islam dibuat main-main.

Jeffry said...

SLM BRO..INI SLH SATU TANDA2 PENIAGA2 MELAYU AKAN DI ANAKTIRIKAN DAN TAK LAMA LG PINGGIRKAN. TENGOK PD SENARIO POLITIK DI PENANG SKRG, SIKIT DEMI SEDIKIT PENGARUH2 PENTADBIRAN MENIRU SEPERTI DI NEGARA SEBERANG TAMBAK JOHOR. AKHIRNYA MELAYU PENANG AKAN TERUS TERPINGGIR

I LOVE YOU DAP. said...

Padan muka nko Melayu Penang. Awat hangpa BODOH sangat undi anjing DAP hari tuh.

Kah kah kah. Congrats! Support la lagi Khalifah LGE jahannam tuh.

Media Cyber said...

itulah yang aku pelik .. kenapa pada zaman pakatan cibai ni semua tak boleh? kenapa bila tiba part orang cina atau india jer semua boleh diluluskan?? ape ke jahanamnya DAP ni????? memang layak Khim tu kena baling ngn selipar. kalau ada kepala babi kat tangan aku ni .. dah lama aku sumbat habis2 dalam mulut dia sampai ke usus2 dia aku sumbat

Media Cyber said...

3 adun sudah confirm keluar pakatan rakyat selangor.. dan mb baru akan diumumkan sebelum raya.. sebarkan..

Popular Posts 30