Followers

Tuesday, June 29, 2010

KESAN TARBIYAH DAN PERJUANGAN


Dari blog Tok Guru

Di antara perkara yang sangat-sangat menggembirakan saya ialah apabila pimpinan PAS yang tidak mempunyai latar pendidikan agama yang tinggi (termasuk yang tidak berpendidikan formal dalam bidang agama) telah menunjukkan kemampuan dalam menghurai sesuatu dalam konteks Islam dengan begitu baik.

Yakin sungguh di hati kecil saya, inilah kesan daripada perjuangan PAS yang dipimpin golongan ulama’. [Dari blog Tok Guru]

Betul tu Tok Guru contoh terbaik ada kat bawah ni. Pandai sungguh sampai mem'bangang'kan Imam Syafie dan mazhab-mazhab lain. Tambah lagi Saidatina Aisyah RA ummul mu'minin (ibu orang-orang mukmin) pun ada ekor, mangkuk dan stupid katanya. Amboi pandai sungguh, gembira la Tok Guru ye.

Entah master Arab dan Balaghah nya ke tak, tak tahulah pulak. Al hafiz Alquran dan Hadis ke tak, tak tahu lah pulak ye. Master dalam Usul Fiqh dan Fiqh tak tahu lah pulak ye.

Tapi kalau dah boleh campak pendapat Imam Syafie ke dinding tu, takkan pakai main baca buku terjemahan bahasa Melayu je kot kan? Dah tak main lagi 3rd source ni terus ke bahan mentah, mesti pandai Arabic punya, kan?

Ya, kami rakyat pun yakin sungguh di bawah inilah kesan daripada perjuangan PAS, ye tak?

Pada gua, mazhab2 ni semua bangang nak mampos. Aku mazhab Shafie, ekau mazhab Hambali, dio mazhab Hadari. Kalau mak gua Shafie, gua kena Shafie. Kalau geografi gua Shafie, gua kena Shafie gak (Elin sorang jer Shafie Apdal). Kan ke ketetapan yang baling bongok dalam dunia.

Lu orang lebih elok la ikut ilmuan Islam lain. Tapi gua enggan. Shafie tu ingat dia sorang paling best ke apa? Takda maknanya de. Dia sendiri suruh campakkan pendapat dia ke dinding kalau jumpa dengan yang lebih elok. So, mampos la sama pemuja Shafie. Ada ke sentuh kulit isteri batal wuduk? Niamakahai punya pendapat. Dan gua dipaksa ikut sebab keturunan dan geografi? Tak dapek den do tu bhai..

Samo gak isu perang Muawwiyah-Aishah dgn Ali. Pada gua Aishah dan Muawwiyah manusia stupid dalam tajuk itu. Lu nak hukum gua kapir pun gua no hal punya. Memang 2-2 salah, tapi paling berat kat mangkuk 2 ekor tuh. Apa ingat Aishah isteri Nabi dia maksum. Janji syurga tidak bermaksud dia maksum dalam setiap isu dan dalam setiap tajuk. Lu tunjuk gua ahli syurga yang tepat dalam setiap tajuk ketika di dunia. [PAS]

1 comment:

Jeffry said...

KEHKEHKEH SI BANGANG MAT TAROKA NI MMG DH LAMA MEWARISI AGAMA MAJUSI BRO..AKU TAK HERAN SGT KLU DIA ANTI SIRAH NABI..DIA NIKAH PUN DGN POMPAN ISLAM JUGAK. DIA AKAD NIKAH DGN KADI JUGAK..LAFAZ TAKLIK PUN CARA ISLAM JUGAK..SO SAH LA DIA NI MMG SEWEL IKOT CM BAPAK MENTUA DIA GAK..GILER ISEM! KEHKEHKEH

Popular Posts 30