Followers

Monday, January 3, 2011

SYAIR LUCAH KATA MEREKA

Seorang perempuan daripada kasta kelima yang dulu ayah dan bondanya dibawa masuk penjajah British untuk potong getah dan buat jalan telah menghina syair nasihat Raja Ali Haji dengan mendakwa Syair Siti Sianah adalah lucah dan tidak sesuai untuk murid tingkatan empat. Rungutannya itu diketengahkan oleh blog LKS raja rasis anti Melayu. SILA RUJUK DI SINI.

“Syair Siti Sianah pula mengandungi nasihat yang tujukan khas kepada golongan wanita supaya mereka sentiasa menjaga maruah diri, etika dan nama baik keluarga serta tidak melanggar ajaran, norma masyarakat dan budaya”.

Bait-bait yang didakwa mempunyai kelucahan menandingi tarian tayang perut.

“Setengah perempuan yang makan angkat,
Memakai gelang bertingkat-tingkat,
Memandang laki-laki matanya lekat
Dengan jantan suka berdekat”

Kaki dan tangan dinaikkan pula,
Pura-pura dikatakan ubat segala,
Hakikatnya diketahui Allah Taala,
Supaya laki-laki berhati gila"

Laki-laki perempuan bertindih lutut
Banyak kelakuan yang tidak patut
Sembahyang ibadat sudah bantut
Kerana syaitan duduk di buntut

Di mana lucahnya? Penyair menceritakan perihal sebenar perbuatan yang boleh mengundang nafsu supaya dijaga oleh perempuan dan dijauhi oleh mereka akan perbutan itu.

DAP lengkap, anti Islam, Melayu, Rajanya, bahasanya dan kebudayaannya.

3 comments:

Jeffry said...

KAT MANA KUAH KLU X TUMPAH KE NASI..KAT MANA CHIN PENG NAK MATI KALAU BKN KERANA KIT SIYAL NAK BWK BALIK..KOMUNIS MMG RASIS SAMPAI KE TULANG BROO! HARKK PTUIHHH!! >:]

Anonymous said...

Salam..

Tiada cacat celanya poem tersebut, malah bagi teman ianya amat menarik dan tinggi nilai bahasanya..itulah ciri2 dan jatidiri melayu yang sebenarnya..

Kenapa pembangkang jadikan isu?

1) Ada 'Allah' . Bermaksud ada Islam.
2) Bukan melayu rasa tercabar utk belajar/menerima budaya melayu yg tinggi nilai bahasanya( bahasa kiasan, bahasa tersurat dan tersirat etc)..
3) Ada unsur sufism .

Ini bukan sebarang kata..Ini kata2 yg amat tinggi dan halus..dari 3 rangkap tersebut boleh dihuraikan menjadi satu buku..ada perkara nafsu, akuan, riak, ujub..fitrah perempuan..rahsia hati..syariat Islam..amal makruf cegah yg munkar..rahsia Ilahi dan byk lagi..semua tu mana kafir nak faham/terima!..sedangkan yg islam pun belum tentu dpt menghurai maksud kata2 tersebut.

-OghangKuale-

gapodio said...

pasal sastera pun derang ni nak jadikan isu.. apa yang lucahnya pun aku tak paham. bengap betul la derang ni...

dia sendiri pun tak berapa fasih cakap melayu, sebab tu dia tak suka sastera melayu..

sebab tu lah kena jadikan sejarah matapelajaran wajib, biar tahu asal usul diri..

"Di Mana Bumi Dipijak Di Situ Langit Dijunjung"

Popular Posts 30